سیستم سوخت رسانی تزریق تک نقطه ای
سیستم پاشش تک نقطه ای ، که اولین نسل پاشش سوخت محسوب می شود و سر آغاز تحول در سیستم¬های انژکتوری می باشد در خودروهای انژکتوری قدیمی کارایی داشته ( همان اولین نسل از سیستم سوخت رسانی انژکتوری ) . در این سیستم تنها جای کاربراتور به یک انژکتور داده شده است و آنرا به همین دلیل پاشش تک نقطه ای می نامند .
معایب این سیستم شامل :
عدم توزیع یکسان سوخت به تمامی سیلندرها ، احتمال تقطیر شدن
سوخت قبل از ورود به سیلندرها ، احتمال خام سوزی سوخت به علت تقطیر زودرس ، نبود
کنترل دقیق برای تنظیم پاشش و ورود سوخت .
در این سیستم شامل تنها یک انژکتور بوده و عمل تزریق را همین یک انژکتور بر عهده
داشته است . این سیستم با نام SPFI
نیز شناخته می شود .
در این سیستم ( که گاها دو انژکتور را نیز شامل می شود ، ولی با همین نام یعنی
سیستم تزریق SPFI شناخته می شود
) انژکتور تک بر روی قسمت ورودی هوا قرار داشته و عمل تزریق سوخت را با الگویی که
برای آن تعریف شده است ، به انجام می رساند . کمپانی بوش این طرح را با نام Mono Jetronic معرفی نموده و می شناسد .
این سیستم را نمی توان انژکتوری نامید ، زیرا تنها پاشش سوخت بوسیله یک انژکتور
انجامی می گیرد ، که مانند سیستم کاربراتور عمل نموده است ، ولی تفاوتی که با
سیستم کاربراتور داشته در این است که میزان پاشش دیگر نیازی به تنظیم نداشته و خود
به خود بر اساس تعاریف اولیه برای سیستم ، پاشش صورت می گیرد .
سیستم سوخت رسانی تزریق چند نقطه ای
این سیستم نسل بعدی سیستم های انژکتوری را شامل شده است و
از این سیستم به عنوان منبع الهام اصلی برای تغییرات اصلی استفاده شده است و اکثر
سیستم¬های امروزی انژکتوری دیگر بر اساس این سیستم طراحی و ساخته خواهد شد . این
سیستم همچنین بیشترین کارایی را در خودروهای امروزی دارا می باشد .
محل قرار گیری انژکتورها در این سیستم دقیقا بالای هر سیلندر بوده و در قسمت مانی
فولد هوا بکار می رود . در این سیستم به ازای هر سیلندر یک انژکتور قرار داشته ، و
سوخت مستقیما وارد سیلندر شده و قبل از آن با هوا مخلوط خواهد شد .
این سیستم را با نام MPFI نیز می شناسند . در این سیستم از نظر پاشش به 3 دسته تقسیم خواهند شد ، که عبارتند از :
دسته غیر ترتیبی
این سیستم یکی از ابتدایی ترین سیستم ها بوده و در آن ( که سیستم مصرف سوخت بالایی را داشته ) تمام انژکتورها با یکدیگر شروع به تزریق خواهند نمود ، البته این سیستم با نام مگنت مارلی نیز شهرت داشته است . خودورهای خانواده پژو 405 ، سمند و پرشیا ، که نسل اول آنها در سالهای 81 و 82 معرفی شده است ، دارای چنین سیستمی بوده اند .
دسته نیمه ترتیبی
این دسته از انژکتورها به صورت ترتیب دو مرحله ای ، یعنی در ابتدا سیلندرهای 1 و 4 ، سپس سیلندرهای 2 و 3 پاشش را انجام می دهند .این سیستم نیز به عنوان مثال با کد SL96 در محصولات ایران-خودرو شناسایی شده و محصولاتی چون 405 و RD و سمند را شامل می شود .
دسته ترتیبی
در این سیستم انژکتورها با توجه به تایم ( همان زمان بندی احتراق در سیلندرها ، که برای یک موتور 4 سیلندر 1 – 3 – 4 – 2 ( به ترتیب از چپ به راست ) بوده ، و ترتیب پاشش به همین ترتیب در زمان باز شدن سوپاپ ورودی هوا بوده ، و این مهم به پایین آمدن مصرف سوخت کمک شایانی نموده و باعث بهتر شدن راندمان ( بازده ) موتور خواهد شد .
اکثر سیستم¬های انژکتور کنونی از این سیستم به عنوان الهام گیرنده اصلی خویش استفاده نموده و نیز از این نوع تزریق ( تزریق بر اساس زمان بندی ) استفاده نموده اند .
سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم
این سیستم با نام GDI نیز شناخته شده است ، این سیستم بهترین ، پر بازده ترین و پیشرفته ترین سیستم تزریق سوخت بوده است . اکثر سیستمهای امروزی که با نامهای مختلف شناسایی می¬شوند ، از این نوع سیستم بوده و با نام های تجاری خاصی به بازار معرفی شده اند .
در این سیستم به مانند سیستم موتورهای دیزلی ، انژکتور داخل محفظه سیلندر قرار داشته و تزریق داخل محفظه سوخت انجام می گیرد .
در این مورد چندین نکته باید مورد توجه قرار گیرد که شامل :
خاص بودن انژکتورها به دلیل قرار داشتن در داخل محفظه احتراق ، داشتن پمپ فشار قوی
برای پاشش بهتر ، بالا بودن فشار تزریق سوخت ، آلیاژهای تقویت شده پیستون¬ها و
سوپاپ ها ، نسبت تراکم بالا به دلیل تحمل حجم بالای تزریق و چندین مورد دیگر که در
مجموع باعث افزایش توان خروجی سیستم شده و بهینه تر شدن مصرف گردد .
با توجه به موارد بالا ، این سیستم تا مدتها پیش تنها برای خودروهای تجاری و موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می گرفت ، ولی امروزه به دلایلی بسیار و مصرف سوخت بهتر و پایین تر ، کاهش آلایندگی خودرو و افزایش راندمان حجمی خودرو از این نوع سیستم برای بیشتر خودروهای امروزی ، استفاده گردیده است و این سیستم آغاز جدیدی را برای خودروهای انژکتوری رقم زده است که همچنان در حال پیشرفت می باشد .
S Tronic
گیربکس S Tronic یک جعبه دنده ترکیبی اتوماتیک الکترونیکی با
قابلیت تعویض دنده دستی است که به کمک یک کلاچ دوگانه تعبیه شده در ورودی آن عمل
تعویض دنده را تسریع بخشیده است و همچنین راندمان بالا و کاهش چشمگیر مصرف سوخت را
هم به همراه داشته است. اساس کار این نوع جعبه دنده نیز به گونهای است که در حالت
تعویض دنده اتوماتیک، کلاچ اول با چرخ دندههای فرد درگیر شده و کلاچ دوم هم
همزمان با چرخ دندههای زوج ارتباط برقرار میکند، به طور واضحتر با درگیری کلاچ
اول با دنده یک، کلاچ دوم دنده دو را برای درگیری آماده میکند و پس از تعویض دنده
در کمتر از 0.4 ثانیه، کلاچ دوم به طور کامل با دنده دو درگیر شده و کلاچ اول مجدد
دنده سوم را برای درگیری آماده میکند. در وضعیت تعویض دنده دستی نیز اساس کار به
همین شکل پیش میرود، با این تفاوت که با حرکت اهرم دنده توسط راننده عمل تعویض
دنده صورت میگیرد. این نوع گیربکس یعنی S Tronic هم به طور انحصاری در اختیار کمپانی آئودی بوده و بر روی محصولات
مختلف آئودی مورد استفاه قرار میگیرد.
Step Tronic
استپ ترونیک یکی از گیربکسهای شش سرعته اتوماتیک الکترونیکی تولید شده توسط بیامو
است که بر روی محصولات مختلف این کمپانی از جمله M3، M5 و M6 و... مورد استفاده قرار میگیرد. تعویض دنده اتوماتیک به همراه
قابلیت تعویض دنده دستی و مجهز به سیستمهای کنترلی الکترونیکی اساس کار استپ
ترونیک را شکل دادهاند که با حرکت اهرم دسته دنده به سمت چپ قابلیت تعویض دنده
دستی جعبه دنده و با حرکت آن به سمت راست هم وضعیت تعویض دنده اتوماتیک آن فعال میشود.
Tip Tronic
تیپ ترونیک یکی از چندین گیربکسهای توسعه یافته توسط پورشه و مورد استفاده در مدلهای
مختلف این کمپانی و همچنین خودروهای گروه فولکس واگن و زیر مجموعه آن همچون آئودی،
اشکودا، سئات و یا حتی در مدلهای بالاتر برگرفته از این نوع گیربکس در خودروهای
بوگاتی و لامبورگینی است که به طور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته با اساس
کار اتوماتیک و دستی تولید میشود. این نوع جعبه دنده همچنین به طور استاندارد به
یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای
جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار
اقدام به سبک کردن دنده میکند. عمل تعویض دنده دستی در خودروهای مختلف هم به صورتهای
متفاوت صورت میگیرد که تعویض دنده پی در پی توسط اهرم تعویض دنده و تعویض دنده
دستی توسط پدالهای تعبیه شده در پشت فرمان از رایجترین راههای تعویض دنده دستی
در این نوع گیربکس به شمار میروند. جعبه دنده تیپ ترونیک در سایر خودروها هم با
نامهای مختلف از جمله 2 Tronic مورد استفاده قرار می گیرد.
Tip Tronic S
تیپ ترونیک S در واقع نسخه ارتقا یافته گیربکسهای
اتوماتیک تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده دستی هستند که به یک سیستم انطباقی با
رفتار راننده و همچنین سیستم هوشمند تعویض دنده اتوماتیک در صورت عدم فعالیت
راننده در تعویض دنده دستی در محدوده دور موتور قرمز پس از 8 ثانیه مجهز شده که با
افزایش زمان لحظهای تیپ ترونیک استاندارد به 8 ثانیه در مدل S تیپ ترونیک در شتاب گیری بهتر خودروهای اسپرت کمک فراوانی کرده
است. این نوع جعبه دنده از اوایل سال 2000 در مدل پورشه باکستر و پس از آن در نوع
شش سرعته در پورشه کاین مورد استفاده قرار گرفت.
PDK
جعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی PDK در واقع حروف مخفف شده Porsche DoppelKupplung است که توسط کمپانی آلمانی پورشه در 7 سرعته متوالی به همراه کلاچ
دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل
تعویض دنده را انجام میدهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش
سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده میشود. این نوع جعبه دنده
نوعی از گیربکسهای نیمه خودکار به شمار میروند که همانند جعبه دندههای دستی از
مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شدهاند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل
نیرو جهت درگیری چرخ دندههای زوج یا فرد استفاده میکنند و چرخ دندههای زوج و
فرد به صورت مجزا بر روی دو محور مستقل و متفاوت قرار میگیرند. این سیستم در واقع
دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچهای جداگانه هستند که کنار یکدیگر در یک محفظه
واحد گنجانده شدهاند و به عنوان یک سیستم یکپارچه انجام وظیفه میکنند. هر دو
کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصل خودشان در جعبه دنده قرار میگیرند و
کلاچ اول با دندههای فرد و کلاچ دوم با چرخ دندههای زوج مجموعه ارتباط برقرار میکنند
که با درگیر بودن دندههای فرد توسط کلاچ اول، دندههای زوج در حالت استندبای توسط
کلاچ دوم برای تعویض دنده آماده میشوند تا در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در
خط انتقال قدرت، عمل تعویض دنده صورت گیرد.
این نوع جعبه دنده تولیدی پورشه بر روی محصولات این کمپانی و به خصوص بر روی مدل
کیمن مورد استفاده قرار میگیرد.
CVT
هنگامی که در یک خودرو در شرایط عادی راننده اقدام به تعویض دنده میکند، در
گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه و تعداد دندانههای متفاوت میشود که
سبب بوجود آمدن ضریب دندههای گوناگون میشود و دور و گشتاور بر اساس این ضریب
دنده از پیشرانه به چرخها منتقل میشود. این نحوه درگیری چرخ دندهها در جعبه
دندههای دستی کاربرد دارد که در مدلهای اتوماتیک این نسبت دندهها توسط درگیر
شدن خورشیدی و قفسه و سیارهای و چرخ دندههای رینگی بوجود میآید، اما در جعبه
دندههای CVT دیگر خبری از چرخ دنده و خورشیدی و سیارهای
و... نسیت، بلکه اساس کار بر دوش دو پولی ورودی (محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک
تسمه لاستیکی یا فلزی برای ارتباط این دو با یکدیگر است. این نوع سیستم تبدیل و
انتقال قدرت به سرعت در حال رشد بوده و کارخانجاتی همچون رنو، نیسان، جنرال
موتورز، فولکس واگن، میتسوبیشی و... در حال استفاده و تحقیق و توسعه این نوع سیستم
انتقال قدرت هستند.
اساس کار این سیستم همانطور که گفته شد بر مبنای دو پولی مخروطی شکل با سطحی شیب
دار و یک تسمه ارتباط دهنده است که بر روی هر محور دو پولی از دو صفحه متحرک زاویه
دار تشکیل شده که توسط نیروی هیدرولیکی روغن یا نیروی گریز از مرکز به یکدیگر
نزدیک یا از هم دور میشوند که موجب تبدیل دور ورودی از پیشرانه میشوند. در پولی
محرک ورودی نیرو از پیشرانه اگر دو صفحه به یکدیگر نزدیک شود، قطر پولی افزایش
یافته و قطر تمسه پیچیده شده به دور آن هم افزایش مییابد و در طرف دیگر با افزایش
قطر پولی اول، صفحات پولی دوم از یکدیگر دور شده و قطر پولی باریکتر میشود که
سبب گشتاور خروجی کم و دور خروجی زیاد برای خودرو میشود و بلعکس اگر قطر پولی
محرک باریکتر و قطر پولی متحرک بیشتر شود، خودرو در لحظات اولیه حرکت قرار داشته
و گشتاور خروجی بیشتر از دور خروجی میشود.
از مزایای استفاده از این سیستم هم میتوان به کاهش مصرف سوخت تا 18 درصد نسبت به
گیربکسهای خودکار معمولی، انتقال روانتر و یکنواخت بدون وقفه قدرت موتور، کارایی
دینامیکی بالاتر، شتاب گیری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینهترین دور موتور،
اشاره کرد.
Shift Tronic
گیربکسهای شیفت ترونیک یا تیپ ترونیک نوع خاصی از جعبه دندهها به شمار نمیروند،
بلکه به عنوان یک تکنولوژی برای تعویض دندهها شناخته میشوند. در گیربکسهای
اتوماتیک شیفت ترونیک بر خلاف گیربکسهای اتوماتیک معمولی این امکان در اختیار
راننده قرار میگیرید تا توسط اهرم تعویض دنده یا پدالهای تعبیه شده در پشت
فرمان، دنده را به صورت دستی سبک یا سنگین کند. در این نوع جعبه دنده اگر راننده
اهرم تعویض دنده را در حالت تعویض دنده اتوماتیک قرار دهد، گیربکس به صورت
اتوماتیک دنده مورد نظر را انتخاب و در زمان مناسب اقدام به درگیر کردن آن میکند،
اما با قرار دادن اهرم دنده در وضعیت تعویض دنده دستی، با تعریف الگوهای خاص حرکتی
برای اهرم دنده یا شیفترهای پشت فرمان، عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده
انجام میپذیرد. البته در صورت عدم تعویض دنده توسط راننده و رسیدن دور موتور به
محدوده قرمز رنگ دور موتور، جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و اجزای داخلی
جعبه دنده، ECU جعبه دنده به صورت خودکار وارد عمل شده و
اقدام به سبک کردن دنده میکند.
به طور کلی گیربکسهای شیفت ترونیک و تیپ ترونیک عمده جعبه دندههای الکترونیکی
هستند که دیگر شرکتهای تولید کننده خودرو در جهان، نامهای اختصاصی برای آنها
انتخاب کرده و بر روی محصولات خود استفاده میکنند، اما عملکرد بیشتر آن ها شبیه
به یکدیگر است که در این بین شرکت خودروسازی هیوندای جعبه دندههای شیفت ترونیک را
با همین نام در محصولات تولیدی خود استفاده میکند.
DCT (دو کلاچه)
جعبه دندههای DCT یا به اصطلاح دو کلاچه نوعی از جعبه دندههای
نیمه خودکار هستند که همچون جعبه دندههای دستی از مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شدهاند،
با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو دو محور چرخ دندههای زوج و فرد
استفاده میکنند که چرخ دندههای فرد بر روی یک محور مجزا با یک کلاچ مجزا و چرخ
دندههای زوج بر روی محوری دیگر با کلاچ مستقل در یک مجموعه قرار میگیرند. هر دو
کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای دو محور قرار گرفتهاند که کلاچ بیرونی و بزرگتر
وظیفه تعویض و درگیری چرخ دندههای فرد را بر عهده داشته و کلاچ داخلی و کوچکتر
هم عمل درگیری دندههای زوج را انجام میدهد. این نوع جعبه دندهها معمولا در حالت
تمام اتوماتیک کار میکنند که امکان تعویض دنده دستی را هم در اختیار راننده قرار
میدهند.
عملکرد تعویض دندهها نیز توسط حسگرها و تجهیزات الکتریکی-هیدرولیکی صورت میپذیرد
که در حال حاضر در دو نوع پنج سرعته و شش سرعته بر روی محصولات تولیدی پورشه و نوع
هفت سرعته آن هم توسط خودروسازن مختلف در خودروهای مسابقه و سnوپر اسپرت مورد استفاده قرار میگیرد.
X Tronic
X ترونیک گیربکسهای مورد استفاده در محصولات
تولیدی نیسان با اساس کار مشابه جعبه دندههای CVT هستند که توسط کامپیوترهای تعریف شده برای آن به صورت الکترونیکی
کار خود را در قسمت تبدیل و انتقال دور انجام میدهد. گیربکسهای CVT به طور کلی از اجزایی همچون پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی
(متحرک) و تسمه فلزی یا پلاستیکی تشکیل شدهاند که پولیهای ورودی و خروجی با شکلی
مخروطی در راستای محور و موازی با یکدیگر بر روی محور خود نصب میشوند و توسط یک
تسمه میانی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. زمانی که دو صفحه مخروطی شکل هر پولی
به هم نزدیک میشوند، به دلیل سطح شیب دار مخروطها، تسمه بر روی سطوح شیب دار
حرکت کرده و به سمت بالا رانده میشود، در این هنگام، دو مخروط پولی دوم از هم دور
شده و تسمه در باریکترین قسمت پولی قرار میگیرد. در هنگام این عمل یعنی جمع شدن
مخروطها در پولی محرک و باز شدن مخروطها در پولی متحرک، موجب چرخش کمتر پولی
محرک و چرخش بیشتر پولی متحرک میشود که موجب افزایش دور و کاهش گشتاور میشود و
بلعکس با دور شدن صفحات پولی محرک و جمع شدن صفحات مخروطی شکل پولی متحرک، گشتاور
افزایش یافته و دور خروجی کاهش مییابد.
Sequential
جعبه دندههای Sequential یا به عبارتی سادهتر گیربکسهای متوالی یا
پی در پی، یک نوع از گیربکسهای دستی سنتی مورد استفاده در موتورسیکلتها یا ماشینهای
مسابقهای نیازمند دور بالا با امکان تعویض دنده سریع هستند که به صورت متوالی و
پی در پی و با حرکت رو به جلو اهرم دنده و رو به عقب کشیدن آن، دنده زیاد یا کم میشود.
این نوع گیربکسها به صورت ساده در موتورسیکلتها مورد استفاده قرار گرفته و به
صورت پیشرفتهتر و حرفهای نیز در موتورسیکلتهای سطح بالای خیابانی و مسابقهای و
خودروهای مسابقهای و رالی برای تعویض دنده سریع در هر زمان مورد استفاده قرار میگیرند.
این نوع جعبه دنده به صورت ساده در چهار الی پنج دنده و به صورت حرفهای و پیشرفته
هم در شش یا هفت دنده با کلاچهای چند صفحهای و جدیدا با کلاچهای هیدرولیکی
ساخته میشوند.
DSG
DSG جعبه دندههای اتوماتیک دو کلاچه فولکس واگن
با قابلیت تعویض دنده دستی در دو مدل 6 سرعته و 7 سرعته هستند که از موارد استفاده
آن میتوان بر روی مدل بیتل به خصوص مدل تقویت شده ABT اشاره کرد. این نوع جعبه دنده به همراه کامپیوترهای مجزا برای
سازماندهی الکترونیکی جعبه دنده، به دو کلاچ مجزا از هم بر روی دو محور زوج و فرد
مجهز شده است که کلاچ اول برای دندههای فرد بر روی محور اول و کلاچ دوم برای
درگیر کردن چرخ دندههای زوج بر روی محور دوم قرار گرفتهاند که با درگیری یک کلاچ
با محور خود، کلاچ دیگر چرخ دنده بعد را برای جایگزینی آماده میکند که باعث به
حداقل رسیدن نیروی تلف شده در هنگام تعویض دنده میشود. این نوع گیربکس همچنین به
دو حالت عادی و اسپرت مجهز شده و اهرمهای تعویض دنده دستی یا پدالهای تعبیه شده
در پشت فرمان هم مکان تعویض دنده را به صورت دستی برای راننده فراهم کردهاند.
در
گیربکس های دستی معمولی( Manual Transmission ) عمل
تعویض دنده به صورت اچ شکل (H Pattern) انجام
می پذیرد. در اتومبیل های مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی (Sequential
Manual Transmission) برای دقت و سرعت بالاتر انجام
می گیرد.هر چه عمل تعویض دنده سریعتر انجام شود افت دور موتور و هدر رفتن نیروی
موتور کمتر می گردد که نتیجه آن شتابگیری بهتر در هنگام تعویض دنده مستقیم و ترمز
گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس می باشد. گیربکس های سکوئنشیال دستی به
دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده خیابانی مناسب نبوده و تعویض
دنده آنها مهارت و تجربه زیاد را می طلبد و استفاده از آنها در ترافیک های شهری
تقریبا غیر ممکن است. در اتومبیل های خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از
لحاظ سن و رفتار رانندگی، کارخانجات اتومبیل سازی یک رنج میانگین برای شیفتر تعویض
دنده را در نظر می گیرند. به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت
قطعه ای به نام کوئیک شیفتر (شورت شیفتر) برای اتومبیل های خیابانی با گیربکس دستی
نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هر چه سریعتر و دقیقتر دنده ها را
عوض کرده و از نیروی موتور اتومبیل خود بهتر استفاده نمایند را برآورده کنند. کیت
های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت آن ( فقط با باز و بست پیچ های مربوطه و بدون
هیچگونه دستکاری عمده برای نصب) طراحی می گردند.این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه
خودرومتفاوت هستند و بدون دست خوردن به داخل گیربکس قابل نصب می باشند. در اتومبیل
های دیفرانسیل عقب، گیربکس معمولا در زیر دسته دنده قرار دارد و کیت های کوئیک
شیفتر با دسته دنده جدید طوری طراحی شده اند که پس از نصب فاصله تعویض دنده را
کوتاه و عمل تعویض را سریع تر قابل انجام کنند. در اتومبیل های دیفرانسیل جلو
معمولا گیربکس در پشت چرخ چپ قرار دارد و لذا نیروی دست راننده می بایست به طریقی
از دسته دنده به گیربکس برای تعویض دنده برسد.این کار معمولا توسط یک سری میله به
نام ماهک که با اتصالات گلوله کاسه ای (Ball Joint) به هم
متصلند و یا به وسیله یک سری سیم نازک فولادی انجام می شود. معمولا کیت های کوئیک
شیفتر برای این اتومبیل ها به صورت اصلاح و تغییر در ماهک بندی و یا سیم بندی این
انتقال دهنده های نیروی دست انجام می شود.با نصب این کیت ها با کوتاه کردن فاصله
تعویض دنده و گرفتن حرکات و لقی های اضافی دسته دنده، سرعت تعویض دنده بسیار
سریعتر و دقیقتر می شود و لذا احتمال تعویض نا صحیح دنده ها در رانندگی های سریع
به نحو چشمگیری کاهش می یابد. عمل تعویض دنده ناقص درهنگام رانندگی که معمولا با
ایجاد صدای نا هنجاردر گیربکس( در اصطلاح عوام آب هویج گرفتن) که ناشی از ساییده
شدن و به مرور زمان خرد شدن دنده برنجی هاست از علل اصلی خرابی گیربکس های دستی می
باشد، چراکه با ساییده شدن دنده برنجی ها، براده های آن در گیربکس در طول زمان
کوتاهی باعث ساییده شدن تمام قطعات داخلی می گردند که با به صدا افتادن گیربکس و
سپس با از کار افتادن آن همراه خواهد بود. این کیت ها معمولا با قیمتی بسیار پایین
تر از خود گیربکس به بازار عرضه می گردند و به سادگی بدون نیاز به باز شدن گیربکس
قابل نصب می باشند و در واقع نه تنها کیفیت و لذت رانندگی را چندین برابر می کنند
بلکه به نوعی یک محافظ دائمی برای گیربکس خودرو به حساب می آیند و در برابر هزینه
پایین کارایی بسیار بالایی دارند. واما در مورد کمپانی سازنده این قطعه: شرکت
گیرفیت اینجینیرینگ انگلستان، در زمینه ساخت کوئیک شیفتر برای انواع خودرو فعالیت
دارد. این شرکت قطعات تولیدی خود را از آلیاژهای فلزی به کار رفته در صنایع هوایی
به دلیل استحکام بالا و وزن کم این مواد میسازد. در حال حاضر این شرکت برای تیمهای
رالی شرکت پژو و سیتروئن و بعضی از تیونرهای معروف محصولات این کمپانیها، قطعات
تیونینگ انتقال قدرت مانند کوئیک شیفترو کوئیک کلاچر را تولید مینماید. کوئیک شیفتر
طراحی شده توسط گیرفیت اینجینیرینگ به شما کمک میکند تا عمل تعویض دنده را در
زمانی کوتاهتر، با جابجایی کمتر دسته دنده (تا 50%) و با دقت بیشتر انجام دهید.
سریعتر عوض شدن دنده به شما کمک میکند که در هنگام رانندگی سریع و یا در جادههای
پر پیچ و خم مقدار کمتری از دور موتور خود را در هنگام تعویض دنده از دست دهید و
همچنین عکسالعملهایی بسیار سریعتر و دقیقتر در هنگام تعویض دنده، چه مستقیم و
چه معکوس داشته باشید. در هنگام رانندگی زمان کمتری دست شما از فرمان جدا میماند
که خود کنترل بیشتر را در رانندگیهای سریع برایتان به ارمغان میآورد.معمولاً
کمپانیهای خودروسازی محصولات اسپرت خود را به صورت استاندارد مجهز به این کیت میکنند.
ولی برای ماشینهای کلاس متوسط اقتصادی و خانوادگی برای هر چه ارزانتر تمام شدن
قیمت خودرو از به کار بردن تجهیزات اضافی مانند این قطعه، صرفنظر میشود، و گرنه
لزوم تعویض دنده سریع به طوری محسوس بوده که برخی از این کمپانیها اقدام به ساخت
گیربکسهای تیپ ترونیک نمودهاند، اگر چه رانندگان حرفهای کماکان گیربکسهای دستی
با عکسالعمل بالا راترجیح میدهند.هم در هنگام شتاب گیری و هم در هنگام ترمز
گیری، تعویض سریع و دقیق دنده کیفیت رانندگی شما را بالاتر خواهد برد. باید متذکر
شوم که این کیت :بدون دست خوردن به گیربکس و داخل اتومبیل،در زمانی کمتر از 30
دقیقه و بدن تخصص خاصی می توان نصب کرد. دارای 2سال ضمانت میباشد. و در نیاز
میتوان خودرو را به حالت استاندارد برگرداند. خرید این کیت: دقت کنید!علیرغم کوتاه
بودن زمان پخش این قطعه توسط شرکت در بازار، به دلیل سادگی ظاهری قطعات و نبودن
قانون کپی رایت در بازار کشورمان، فروش جزئی نمونههای تقلبی با ظاهر مشابه در
بازار مشاهده گردیده است. تنها پیشنهاد مطمئن ما، خرید قطعه از شرکت و نمایندگیهای
معرفی شده از طرف شرکت میباشد، چرا که مواد به کار رفته در این قطعه میبایست
استحکام لازم برای تحمل فشارهای وارده را داشته باشد. در غیر اینصورت احتمال شکستن
قطعه وجود خواهد داشت. پژو 206خودروی پژو 206 که جوانان طرفدار آن کم نیستند با
مجهز شدن به این قطعه تواناییهای بیشتری از خود نشان خواهد داد. این کیت برای
تمام تیپهای این خودرو به جز اتوماتیک آن قابل استفاده است. تمام خودروهای با
گیربکس
manual تیم رالی پژو به این قطعه مجهز
میباشند. تاثیر این قطعه بر روی تیپهای قویتر این خودرو محسوستر خواهد بود.
پژو 405در خودروی پژو 405 و پارس با نصب این قطعه علاوه بر کوتاه شدن فاصله تعویض
دنده، مقدار زیادی از لقی دسته دنده که اکثر رانندگان از آن شکایت دارند، برطرف
خواهد شد. علاوه بر این با کوتاه شدن فاصله، احتمال تعویض اشتباه دندهها به خصوص
دندههای عرضی در این خودرو از بین خواهد رفت. سمنددر خودروی سمند علاوه بر مزایای
ذکر شده برای پژو 405، مزیت بزرگتری حس خواهد شد و آن فاصله پیدا کردن دسته دنده
در دندههای 1،3و5 از دکمههای ضبط و سیستم هوشمند این خودرو میباشد.اکثر
دارندگان این خودرو از برخورد نا خواسته دست با دکمههای این ادوات در هنگام
رانندگی شکایت دارند. زانتیاخودروی زانتیا به دلیل داشتن قدرت بالا از شتاب خوبی
برخوردار است. ولی به دلیل ضعف در گیربکس به خاطر وجود فاصله زیاد بین دندهها و
عدم سنکرونیزه خوب دنده برنجی دنده 2، عمل تعویض دنده با مکث انجام شده و مقدار
زیادی از قدرت خودرو در هنگام تعویض دنده از دست میرود. با نصب کیت مخصوص این
خودرو میتوانید این ضعف را در دندههای بعدی جبران نمایید و به نحو بهتری از قدرت
موتور این خودروی قدرتمند استفاده نمایید