به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...
به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...

به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...

adibantuning.blogsky.com

کاهش ارتفاع اتومبیل به سه روش کاربردی در ایران...



همان طور که مستحضرید در حال حاضر سایپا و ایران خودرو در زمینه ی بلندتر کردن ارتفاع اتومبیلها در میان سازندگان اتومبیل دنیا مقامهای اول و دوم را کسب کرده اند!

مثلا پراید ۱۴۱ هرساله چند میلیمتر بر ارتفاعش افزوده میشود! یا پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۸ بیشتر از چند سانتیمتر!!!!!!!!! ارتفاعش بیشتر شده است. که سند موجود در خیابانها نیز چنین چیزهایی را تائید میکنند.

حالا ما که میخواهیم اتومبیلمان زیباتر جلوه کند و از طرفی دچار سانحه نیز نشود میخواهیم ارتفاع اتومبیلمان را تا ارتفاع استاندارد!!! کم کنیم.( خوب میشه چشم خودروسازها به اینگونه مطالب نخوره!) خب اولین چیز که با خود میگویید این است که چه بکنیم؟

اصولا در جهان به چند نوع ارتفاع خودرو را کاهش میدهند که ۲ نوع آن شناخته شده تر است. یکی تعویض کلی کیت suspension هست! و دیگری تعویض لوله ی داخلی کمک فنرهاست. اما چون ما در کشور ابتکارها یعنی ایران زندگی میکنیم نوع سومی نیز وجود دارد!!

در این روش که حرفه ایترین و پیشرفته ترین و گرانترین روشهاست با استفاده از ۲ هزار تومان پول که به یک نفر شاگرد مکانیکی هدیه میدهیم همان لوله ی کمک فنر فقید مقداری بریده میشود تا ارتفاع خودرویمان کمتر شود!( البته عوارض جانبی این طرح توسط یکی از شاگردهای مکانیکی بیان شده که تحت سانسور شدید خبری قرار گرفته است!!!) سخن را از شوخی که بگذرانیم قصد داریم تا در این نوشته این سه روش را بررسی کنیم!

۱- برش فنرلول کمک فنر: همان طور که اشاره شد این روش ارزانترین و غیر مطمئنترین روش است که در این روش عملا کمک فنر کارایی واقعی خود را از دست میدهد اما باز هم نسبت به گرم کردن و تغییر شکل دادن کمک فنر ایمنتر است! 

 مزایا: هزینه ی بسیار ناچیز! و اینکه واقعا ارتفاع اتومبیل کم شده و اشکال فنی اساسی در اتومبیل ایجاد نمیکند! 

 معایب: باعث خشکتر شدن خودرو میشود و روحیه ی خشن اسپورتی را زنده تر میکند!( از طرفی میتواند جزو مزایایش نیز باشد) و اما عیب اصلیش که همان کمتر شدن عمر کمک فنر ها میباشد.

۲- تعویض فنرلول کمک فنر: این روش که مناسبترین روش در ایران برای عموم تیونر ها است! از مکانیزمی ساده برمیگیرد! لوله ی فنری وسط کمک فنر را با لوله ی کوچکتری از نظر ارتفاع تعویض خواهید کرد البته از نوع اسپورت ! که گونه ی معمولیش نیز مورد استفاده قرار میگیرد. قیمت مدلهای معمولی بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و مدلهای اسپورت نیز بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارند!

مزایا: هیچکدام از اشکالات نوع اول را ندارد! و از طرفی نسبت به هزینه ی پرداخت شده مناسب است. و از طرفی حال انتخاب در دست شماست که خودرویتان خشک و خشن باشد یا نرم و آرام!

معایب: عیب خاصی وجود ندارد.

۳- تعویض سیستم suspension : این روش گرانترین و البته بهترین روش برای کم کردن ( و کلا تنظیم ارتفاع اتومبیل است!) ارتفاع اتومبیل است! در این روش کل سیستم فنربندی تعویض میشود و بدین ترتیب خودرو از پایه و به وصرت علمی تیون میشود!این نوع خود به سه دسته تقسیم میشوند:

۱- سیستم ثابت و غیر قابل تغییر ( مانند سیستم اتومبیلهای معمولی!)

۲- سیستم متغیر ارتفاع با استفاده از جک که چندان متداول نیست!

۳- سیستم متغیر ارتفاع با کنترلر که در خودروی زانتیا نیز چنین سیستمی به کار رفته است.

در کل قیمت این سیستمها بالا است زیرا شامل کیت کلی هستند و نوع اول از ۱ میلیون شروع شده و تا چند میلیون در دسترس است! نوع دوم کمتر مشاهده میشود اما قیمتش از نوع اول کمی بیشتر است. نوع سوم که گرانترین مدل محسوب میشود از ۲ تا ۳ میلیون شروع شده و شاید تا ۱۰ یا ۲۰ میلیون نیز موجود باشد!! که ارزانترین مدل آنها کاربردی تر است!

مزایا: بهترین روش برای تغییر ارتفاع اتومبیل است! و از طرفی نوع سوم این روش نیز میتواند ارتفاع را تحت کنترل خود زیاد یا کم کند که بسیار مفید و کاربردی است!

معایب: قیمت زیاد و همچنین اینکه اگر سیستم جدید به اندازه ی کافی نظر شما را جلب نکند باید دوباره کاری بکنید!!

اما به نظر ما که نوع دوم از دو نوع دیگر بهتر است! و در صورتی که بودجه ی کافی نداشتید نوع اول نیز کارتان را راه می اندازد!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد