به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...
به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...

به وبلاگ ادیبان تیونینگ خوش آمدید...

adibantuning.blogsky.com

انواع موتور خودرو

خودروهای که سیستم سوخت رسانی به صورت کاربراتور داشته را ، بنزین سوز کاربراتوری می نامند ، این نوع از خودروها دارای مزایا و معایب زیر می باشند .

مزایا ی این سیستم به شرح فوق می باشد .

1- تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی خاص .

2- سهولت در تعمیرات .

3- هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم .

4- هزینه ساخت تمام شده کم تر به نسبت سیستم انژکتوری .

معایب این سیستم به شرح زیر می باشد .

1- احتمال خطا در تنظیم .

2- از بین رفتن تنظیم موتور خودرو بعد از مدتی کارکرد .

3- کارکرد نامناسب خودرو در سرما و گرما ، بیش از حد استاندارد .

4- تنظیم بسیار سخت مصرف سوخت و سخت رسیدن به استانداردهای تولید کننده .

5- تنظیم بسیار دشوار و سخت سیستم جرقه زنی در اینگونه خودروها .

عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد ( تند شدن سرعت مکش هوا در سیلندرها و در نهایت عبور جریان بیشتر از کاربراتور ) . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .

انواع موتور خودرو


انواع کاربراتور : کاربراتور ها از نظر جایگاه جریان عبوری هوا ( مسیر عبور هوا ) به سه دسته تقسیم می-شوند :

1 . کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین : در این کاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود . علاوه بر آن دسترسی به کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی نیز بهتر می باشد . به همین دلیل این نوع کاربراتور برروی اکثر خودروها به کار می رود که می توانند شامل کاربراتورهای یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند . کاربراتور خودروهای نیسان ، پراید ، پژو از این نوع می باشند .

2 . کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا : این نوع کاربراتور بیشتر در گذشته به کار گرفته می شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع به موتور بود . در حال حاضر با توجه به اینکه این کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی از قابلیت دسترسی خوبی برخوردار نیست و علاوه برآن روشن شدن موتور در هوای سرد نیز به خوبی انجام نمی شود ، کاربردی ندارد . کاربراتور خودروهای قدیمی دهه ی 1960 میلادی معمولا از این نوع می باشد .

3 . کاربراتور با جریان هوای افقی : مزیت اصلی این نوع کاربراتور ارتفاع کمی است که درزیر درپوش موتوراشغال می کند . این نوع کاربراتور می تواند دارای ونتوری ثابت یا متغیر باشد . کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوای افقی و با ونتوری متغیر می باشد .

4 . کاربراتورهای چند دهنه ، کاربراتورها با ونتوری ( سیستم مکش ) ثابت و یا متغییر نیز وجود دارند ، که کاربراتورهای چند دهنه برای تقسیم بار خروجی سوخت و رسیدن مناسب تر سوخت به تمام سیلندرها و در برخی موارد ، هر دهنه برای منظور خاص ( به عنوان مثال دور تخت گاز ) مورد استفاده قرار می گیرند . کاربراتورهای ونتوری متغیر نیز برای دورهای متفاوت از موتور ( منظور همان میزان
RPM خودرو می باشد ) طراحی شده و میزان مخلوط سوخت و هوا را بر اساس میزان درخواستی موتور ( میزان مکش هوا داخل سیلندرها ) ، به صورت اتوماتیک و مکانیکی تغییر می دهد .

کاربراتورها عموما از قسمت های زیر تشکیل شده اند :

محفظه ی گاز ، محفظه ی ساسات ، بدنه ، محفظه راه انداز ، پمپ شتاب دهنده که ونتوری در کاربراتورهای یک مرحله ای یا ونتوری ها در انواع دو مرحله ای در بدنه اصلی جای می گیرند . صفحه گاز در محفظه ی گاز و صفحه ی ساسات در محفظه ی ساسات قرار دارند . محفظه ی راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته برای جبران بعضی کاستی های کاربراتورهای اولیه طراحی و استفاده می شوند .

در موارد دیگر به شرح کامل و فنی تری از کارکرد ، ایراداتت ، محاسن و موارد دیگر کاربراتور خواهیم پرداخت .

موتور انژکتوری

 

انواع موتور خودرو


سیستم سوخت رسانی انژکتوری ، یکی از روش های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی می-باشد که در این سیستم ، سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی ( انتقال دهنده های سوخت ) و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند ( برای مفهوم بهتر یک سرنگ را در نظر بگیرید که با فشار مایع درونی محفظه خویش را با بیرون پاشش کرده و سوخت را به صورت پودر تبدیل می نمایند ) ، به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندرها ، به صورت پودر شده تزریق نموده و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید .

ذات سیستم انژکتوری بر پایه استفاده بهینه از سوخت موجود ، تبدیل سوخت موجود به بهترین درصد حجمی ترکیبی برای استفاده در خودروها می باشد .

در ابتدای امر به تاریخچه مختصری از این سیستم خواهیم پرداخت .

در اواخر سال ۱۹۵۰ و اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند . البته باید این را بدانیم این نوع طرح ها ، خود را مدیون پروژه هایی بودند که در سالهای جنگ دوم جهانی بر روی هواپیماها به دلیل محدودیت استفاده سیستم های قدیمی در ارتفاعات بالا و درجه حرارت های پایین پیش آمده بود ( به هر میزان دمایی که بتوان آنرا با دماسنج های متفاوت اندازه گیری نمود ، درجه حرارات گویند ، حتی اگر دما 1 درجه باشد و یا زیر صفر ) . بعد از جنگ دوم جهانی ، اولین شرکتی که توانست این سیستم را به صورت تجاری استفاده نماید ، شرکت دایملر آلمان ( همان مرسدس بنز ) در سال 1954 و بر روی یکی از افسانه های تکرار ناشدنی خویش یعنی
SL300 ( همان ققنوس معروف ، که خودروی SLS را از روی آن به طراحی و ساخت رسانیده اند ) ، بکار گرفت و در این مورد خود را در دسته اولین ها قرار داد . در اواخر سال ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد . تا به امروز نیز پیشرفت و بهینه سازی انواع این سیستم در دستور کار بسیاری از شرکت ها قرار گرفته و همچنان شاهد ظهور سیستم های نوین و جدیدی از تزریق مستقیم سوخت می باشیم .

مزایای سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب زیر می باشد .

توزیع یکنواخت سوخت بین سلیندرها ، کاهش خام سوزی ، کاهش تولید گازهای خطرناک ، راندمان حجمی بالاتر موتور به علت حذف ونتوری ، کاهش ارتفاع موتور ، عدم نیاز به گرمکن ، شتاب گیری مناسب-تر موتور، کاهش مصرف سوخت و اندازه گیری دقیق سوخت ، کارکرد مناسب و تعمیر کمتر و نیاز بسیار کمتر برای تنظیم سیستم سوخت رسانی از مزایای روش تزریق سوخت به صورت انژکتوری می‌باشد .

معایب سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب زیر می باشد .

وجود قطعات حساس ، دقیق و گران قیمت ، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب روش تزریق سوخت می‌باشد .

انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری به ترتیب نسل به شرح زیر می باشد .

مکانیکی ( نسل اول )

سیستم
K-Jetronic


الکترونیکی
EFI


نوع
L-Jetronic


نوع
D-Jetronic


نوع
K-Jetronic


نوع
LH-Jetronic


سیستم
MPFI


سیستم
SPFI


سیستم
GDI


و ......

اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری به شرح فوق می باشد .

ریل سوخت و انژکتورهای متصل به آن ، سنسورها که شامل : سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور دمای آب، سنسور سرعت ، سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن ، سنسور زاویه میل لنگ ، پتانسیومتر دریچه گاز ، سنسور ضربه ، سوئیچ اینرسی ، سنسور جریان جرمی هوا ، پمپ بنزین ، لوله‌های سوخت رسانی ، فیلتر سوخت ، مانیفولد هواو بدنه گاز ، واحد کنترل الکترونیکی یا همان
ECU ، موتور کنترل دور آرام ، رگلاتور فشار شکن و ...... .

انواع موتور خودرو


سیستم انژکتوری شامل 3 بخش می باشد ، که به ترتیب زیر می باشد . در این بخش ترتیب بسیار مهم می باشد .

1 . سنسورها : وظیفه سنسورها جمع آوری اطلاعات خام برای انتقال به واحد کنترل الکترونیکی مرکزی یا همان
ECU می باشد .

2 . واحد کنترل کننده مرکزی یا همان
ECU
، که اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل کرده و به دستوراتی تبدیل نموده که این دستورات برای اجرا به واحدهایی با نام عملگر منتقل می شوند .

3 . عملگرها یا همان واحدهای عمل کننده ، که این موارد به مانند انژکتورها که تزریق سوخت را بر عهده دارند ، تمام موارد برای کارکرد خودرو را به هر آنچه که
ECU
به آنها ابلاغ نموده ، انجام می دهند . در اصل خروجی سیستم انژکتوری همین عملگرها هستند .

انواع روشهای تزریق سوخت انژکتوری

نوع تک نقطه‌ای شامل : ,
TBI CFI


نوع تزریق مداوم

نوع تزریق دریچه مرکزی شامل :
CPI و CPFI


نوع چند نقطه‌ای

نوع تزریق مستقیم

 

موتورهای دارای سیستم توربو شارژر

 

انواع موتور خودرو


توربو شارژر کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو ، موجب احتراق بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور می‌شود . این گفته به اصطلاحی ساده تر یعنی اینکه ، این دمنده و یا کمپرس کننده ، کاری جز فرستادن هوای بیشتر به داخل محفظه احتراق انجام نمی دهد ، این حرکت در نهایت به بهتر شدن سیستم جرقه و بهتر شدن نوع احتراق ، تبدیل گشته و این مهم باعث افزایش راندمان حجمی موتور خواهد شد . این وسیله با کمک گازهای خروجی موتور کار می‌کند و بدون اتلاف انرژی فعالیت می‌کند . اکنون برخی شرکت ها برای اینکه حتی ممکن است برای خروج گازها ، در مسیر خروجی اهمیت بالایی برخوردار باشند ، از توبر چارجرها و یا همان توربو شارژرهایی با قابلیت استفاده از موتورهای الکتریکی استفاده می نمایند . در واقع توربو شارژر با نیروی حاصل از گازهای خروجی موتور عمل می کند . معمولا از این سامانه در سیکل اتو و سیکل دیزل برای موتورهای احتراق داخلی استفاده می گردد .

انواع موتور خودرو


سیستمهای توربو ، به عنوان سیستم پرخوران و یا تنفس مصنوعی نیز شناخته می شوند . این اصطلاحات رایج در مجلات و مقالات بوده و هرکجا که این عناوین را دیدید ، به یاد موتورهایی با سیستم توربو شارژر بیافتید .

 

موتورهای دارای سوپر شارژر

 

انواع موتور خودرو


از زمان اختراع موتور احتراق داخلی ، مهندسان خودرو ، عاشقان سرعت و طراحان خودروهای مسابقه در حال جست و جوی راه هایی برای افزایش قدرت آن بوده اند . یک راه برای افزودن قدرت ساختن یک موتور بزرگ تر است . اما موتورهای بزرگ تر که سنگین تر و ساخت و نگهداری آنها گران تر است همیشه بهتر نیستند . راه دوم بهبود احتراق و تخلیه بهتر گازها از محفظه احتراق بوده . برای اینکه بتوانیم از موتورهایی با حجم پایین تر ، بازده بهتر و مناسب تری داشته باشیم ، بسیار راه های متفاوتی وجود داشته ولی این نکته نیز وجود دارد ، که هر مورد از موارد گفته شده ، باید در جایی مناسب خویش استفاده گردد ، برای همین منظور یکی از راه های کم هزینه و مناسب که با استقبال زیادی در میان خودرو سازان روبه رو گردیده است ، استفاده از حجم هوای ورودی بهتر است و این مهم بوسیله توربو شارژر و سوپر شارژ میسر خواهد شد .

اصول کار کرد سوپر شارژرها به شرح فوق می باشد .

سوپر شارژر به هر وسیله ای گفته می شود که فشار هوای مکیده شده را به بیش از فشار جو می رساند . توربو شارژر ها هم این کار را انجام می دهند . تفاوت بین این دو سیستم ، منبع انرژی آن ها است . توربو شارژر ها توان خود را از توربینی می گیرند که به وسیله ی جریان جرمی اگزوز به حرکت در می آید و یا در برخی از مدل ها از موتورهای الکتریکی نیروی خویش را تامین می نمایند ، ولی سوپر شارژر ها به وسیله ی تسمه یا زنجیر به صورت مکانیکی از طریق میل لنگ نیرو می گیرند ( مانند نیرو گرفتن کولر خودرو ولی به صورت دائمی ) .

انواع موتور خودرو


سوپر شارژرها ، به مانند توربوها ، هوای بیشتری را به داخل محفظه احتراق هدایت می نمایند و در مدل های متفاوتی هستند . البته موارد اصلی کار کرد توربوها و تفاوت های اساسی و ... آنها را در مقالاتی بهتر ، خواهیم گنجاند و در این مهم تنها به معرفی بسنده کرده ایم .

 

موتورهای دیزلی ، توربو دیزلی

 

انواع موتور خودرو


خودروهایی که از سوخت هایی چون دیزل و سوخت ارگانیک بیودیزل استفاده می نمایند را ، خودروهای دیزل گویند . اینگونه خودروها ، به دلیل نداشتن سیستم جرقه زنی و نیاز به هوای بیشتر ، اکثرا دارای سیستم توربو چارجر نیز بوده و گاهی اوقات اینگونه خودروها را با نام توربو دیزل نیز می شناسند .

تفاوت اصلی بین موتور های دیزلی و بنزینی به تفسیر زیر می باشد .

یک موتور بنزینی مخلوط هوا و سوخت ( بنزین اتمیزه شده ) را مکش می کند و آنرا متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند . یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند که این عمل باعث ایجاد فشار و گرما در مرحله ترکم می گردد و بعدا سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . این عمل بوسیله یک انژکتور انجام می گردد که داخل محفظه احتراق قرار دارد . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود ، تنها نکته ای که در این حالت وجود دارد ، تزریق سوخت کمی بیشتر از مدت زمان عادی بوده که این تزریق سوخت تا زمانی که پیستون پایین برود ، ادامه پیدا می نماید .

نسبت تراکم موتور های بنزینی از 1 به 8 شروع شده و تا 1 به 12 ادامه دارد ، این در حالی است که نسبت تراکم موتور های دیزلی از 1 به 14 تقریبا شروع شده و تا 1 به 25 نیز ادامه دارد . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده این خودروها شده است ، ولی این در حالی است که خودروهی دیزلی دارای قدرت و گشتاور بالاتری بوده و دارای توان خروجی و سرعت بالایی نیستند .

محاسن اینگونه موتورها به ترتیب زیر می باشد .

1. دارای گشتاور مناسبی بوده و برای خودروهای تجاری مناسب تر هستند .

2. دارای بازده بالاتر و آلایندگی کمتر نسبت به هم نوعان بنزین سوز و یا دوگانه سوز خویش دارند .

3. هزینه های سوخت اینگونه موتورها ، پایین بوده و بسیار اقتصادی تر هستند .

4. دارای تعمیرات و نگهداری بسیار ساده تر نسبت به موتورهای دیگر هستند .

معایب اینگونه از موتورها به شرح زیر می باشد .

1. دارای دور موتور پایین تر بوده و برای خودروهای سواری خاص کمتر مورد استقبال قرار گرفته اند .

2. دارای سر و صدای بسیاری بوده و به همین دلیل در نزد مردم از جایگاه پایین تری برخودار بوده است .

انواع موتور خودرو

 

 

موتورهای گاز سوز و دو دو گانه سوز

خودروهای دوگانه سوز به خودروهایی گفته می شود که موتور آن ها برای استفاده 2 نوع سوخت طراحی شده است ، به عنوان مثال خودرویی که قابلیت استفاده از بنزین و گاز را یکجا داشته باشد ، دوگانه سوز گویند .

سیستم سوخت رسانی این خودروها ، با سیستم سوخت رسانی اول آن ها یکسان بوده و تنها با استفاده از تغییراتی جزئی و یا تعویض نمودن برخی از قطعات سیستم سوخت رسانی با نوعی که برای هر دو نوع سوخت ، طراحی شده است ، در اینگونه از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد .

البته در بیشتر موارد خودروهایی که با سوخت هایی چون ، بنزین و گاز طبیعی (
CNG ) و یا گاز مایع ( LPG ) ، عمل نمایند را ، خودروهای دوگانه سوز می نامند . خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز دارای محاسن و معایبی بوده که به شرح زیر است .

انواع موتور خودرو


محاسن این سیستم ها به شرح زیر می باشد .

1. آلودگی کمتر و دوستدار محیط زیست .

2. سوخت ارزان و در دسترس .

معایب این نوع از موتورها که موارد مهمی هستند ، به شرح زیر می باشد .

1. هزینه های تعمیرات نگهداری نسبتا بالا .

2. تعمیرات دوره ای زیاد .

3. خراب شدن سرسیلندر پس از مدتی کارکرد .

4. بازدهی موتور نامناسب .

5. مصرف بیش از اندازه و طی مسافت کوتاه با یک مخزن کاملا پر از گاز نسبت به خودروهای بنزینی .

در مورد این خودروها مقالات بهتر و جامع تری در دست تهیه می باشد .

انواع موتور خودرو

 

 

خودروهای هیبریدی

خودرو هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند . در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی ( معمولاً بنزینی و یا توربو دیزلی ) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و به خودرو این قابلیت را می دهد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند .

خودورهای هیبریدی می توانند از سیستمهای حرکتی دیگری نیز استفاده نمایند . این سیستمها شامل خودروهای گاز سوز ، دوگانه سوز و .... را شامل می گردد ، اما در نهایت سیستم الکتریکی برای حرکت خودرو نیز درگیر خواهد شد ، این نوع سیستم ترکیبی برای حرکت یک خودرو را خودروی هیبریدی گویند .

تاریخچه این خودروها به سال 1900 میلادی ، زمانی که فردیناد پورشه اولین خودروی هیبریدی خویش را ساخته است باز می گردد .

انواع موتور خودرو


خودروهای هیبریدی به چند دسته ، تقسیم شده اند ، که شامل

انواع موتور خودرو


خودرو هیبریدی به چند بخش از نظر سیستم کارکرد تقسیم می گردند . با توجه به سیر تکاملی آن ها ، سیستم های مختلف هیبریدی را به شرح زیر توضیح داده ایم .

خودروهای هیبریدی سری ، در هیبرید سری ، موتور درون‌سوز به یک ژنراتور توان وارد می‌کند . الکتریسیته تولید شده یا باتری را شارژ می‌کند و یا توان را به صورت مستقیم وارد موتور الکتریکی می‌کند . بیشترین مزیت ترکیب دوگانه سری این است که توان خروجی موتور درون‌سوز به باتری وارد می‌شود که این گونه موتور می‌تواند اغلب به صورت ماندگار در حالتی که بیشترین بازدهی را دارد فعالیت کند که این گونه مصرف سوخت آن بهینه می‌شود . بدین ترتیب اینگونه خودروها دارای مصرف کمتر ، آلایندگی کمتر و بازده مناسب تری هستند .

خودروهای هیبریدی موازی ، ساختار هیبرید موازی اساساً از یک چرخه تولید همراه با منبع انرژی در موازات آن تشکیل شده ‌است . در این ساختار موتور درون‌سوز همچنان به وسیله جعبه دنده به چرخ‌ها متصل است و با چرخش دنده‌ها محدود می‌شود . در نتیجه بار
ICE همچنان به طور مستقیم با توان درخواستی متغیر خودرو پیوند دارد ، همچنین از سیستم الکتریکی نیز برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌شود و هنگامی‌که به حداکثر نیرو نیاز است هر دو با همدیگر آغاز به انتقال نیرو به چرخ می‌کنند . در خودرو هیبرید موازی به دو محرک نیرو احتیاج است؛ موتور درون‌سوز و موتور الکتریکی . مزیت این ساختار بر ساختار هیبرید سری این است که از موتور درون‌سوز و همچنین از موتور الکتریکی کوچکتری برای ایجاد حداکثر عملکرد بهینه ، تا زمانی که باتری تمام نشده‌است، می‌توان استفاده کرد و نیز خانواده ها بیشتر به خرید این خودروها تمایل دارند .

خودروی هیبریدی سری- موازی ، در ساختار سری موازی ، برای استفاده از مزایای هر کدام و رفع معایب آنها ، ساختارهای هیبرید سری و هیبرید موازی ترکیب می‌شود ، در این ترکیب یک المان مکانیکی اضافی در مقایسه با هیبرید سری و یک ژنراتور اضافی در مقایسه با هیبرید موازی اضافه می‌شود . در این خودرو توان ایجاد شده در موتور درون‌سوز به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم شده و بخش الکتریکی به گونه‌ای کنترل می‌شود که این موتور در نقطه بهینه خود کار کند . این کار توسط بخش جداکننده توان صورت می‌پذیرد و بخش ذخیره انرژی (باتری ) ، انرژی الکتریکی حاصل از این کار را علاوه بر انتقال به موتور الکتریکی ، ذخیره می‌کند . این نوع از سیستم هیبریدی را اکثر خودروهای سوپر اسپرت که جدیدا وارد خطوط تولید شده اند استفاده می نمایند .

خودروی هیبریدی کمپلکس ، این ساختار نیز شبیه به ساختار قبل است و فقط چیدمان قطعات آن متفاوت است و تفاوت دیگر در این است که این خودروها در حال تست بوده و به مرحله نهایی تولید نرسیده اند .

انواع گیربکس و طرز کار کردن آنها

S Tronic
گیربکس
S Tronic یک جعبه دنده ترکیبی اتوماتیک الکترونیکی با قابلیت تعویض دنده دستی است که به کمک یک کلاچ دوگانه تعبیه شده در ورودی آن عمل تعویض دنده را تسریع بخشیده است و همچنین راندمان بالا و کاهش چشمگیر مصرف سوخت را هم به همراه داشته است. اساس کار این نوع جعبه دنده نیز به گونه‌ای است که در حالت تعویض دنده اتوماتیک، کلاچ اول با چرخ دنده‌های فرد درگیر شده و کلاچ دوم هم همزمان با چرخ دنده‌های زوج ارتباط برقرار می‌کند، به طور واضح‌تر با درگیری کلاچ اول با دنده یک، کلاچ دوم دنده دو را برای درگیری آماده می‌کند و پس از تعویض دنده در کمتر از 0.4 ثانیه، کلاچ دوم به طور کامل با دنده دو درگیر شده و کلاچ اول مجدد دنده سوم را برای درگیری آماده می‌کند. در وضعیت تعویض دنده دستی نیز اساس کار به همین شکل پیش می‌رود، با این تفاوت که با حرکت اهرم دنده توسط راننده عمل تعویض دنده صورت می‌گیرد. این نوع گیربکس یعنی S Tronic هم به طور انحصاری در اختیار کمپانی آئودی بوده و بر روی محصولات مختلف آئودی مورد استفاه قرار می‌گیرد.

Step Tronic

استپ ترونیک یکی از گیربکس‌های شش سرعته اتوماتیک الکترونیکی تولید شده توسط بی‌ام‌و است که بر روی محصولات مختلف این کمپانی از جمله
M3، M5 و M6 و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعویض دنده اتوماتیک به همراه قابلیت تعویض دنده دستی و مجهز به سیستم‌های کنترلی الکترونیکی اساس کار استپ ترونیک را شکل داده‌اند که با حرکت اهرم دسته دنده به سمت چپ قابلیت تعویض دنده دستی جعبه دنده و با حرکت آن به سمت راست هم وضعیت تعویض دنده اتوماتیک آن فعال می‌شود.

Tip Tronic

تیپ ترونیک یکی از چندین گیربکس‌های توسعه یافته توسط پورشه و مورد استفاده در مدل‌های مختلف این کمپانی و همچنین خودروهای گروه فولکس واگن و زیر مجموعه آن همچون آئودی، اشکودا، سئات و یا حتی در مدل‌های بالاتر برگرفته از این نوع گیربکس در خودروهای بوگاتی و لامبورگینی است که به طور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته با اساس کار اتوماتیک و دستی تولید می‌شود. این نوع جعبه دنده همچنین به طور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده می‌کند. عمل تعویض دنده دستی در خودروهای مختلف هم به صورت‌های متفاوت صورت می‌گیرد که تعویض دنده پی در پی توسط اهرم تعویض دنده و تعویض دنده دستی توسط پدال‌های تعبیه شده در پشت فرمان از رایج‌ترین راه‌های تعویض دنده دستی در این نوع گیربکس به شمار می‌روند. جعبه دنده تیپ ترونیک در سایر خودروها هم با نام‌های مختلف از جمله 2
Tronic مورد استفاده قرار می گیرد.

Tip Tronic S

تیپ ترونیک
S در واقع نسخه ارتقا یافته گیربکس‌های اتوماتیک تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده دستی هستند که به یک سیستم انطباقی با رفتار راننده و همچنین سیستم هوشمند تعویض دنده اتوماتیک در صورت عدم فعالیت راننده در تعویض دنده دستی در محدوده دور موتور قرمز پس از 8 ثانیه مجهز شده که با افزایش زمان لحظه‌ای تیپ ترونیک استاندارد به 8 ثانیه در مدل S تیپ ترونیک در شتاب گیری بهتر خودروهای اسپرت کمک فراوانی کرده است. این نوع جعبه دنده از اوایل سال 2000 در مدل پورشه باکستر و پس از آن در نوع شش سرعته در پورشه کاین مورد استفاده قرار گرفت.

PDK

جعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی
PDK در واقع حروف مخفف شده Porsche DoppelKupplung است که توسط کمپانی آلمانی پورشه در 7 سرعته متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام می‌دهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده می‌شود. این نوع جعبه دنده نوعی از گیربکس‌های نیمه خودکار به شمار می‌روند که همانند جعبه دنده‌های دستی از مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شده‌اند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو جهت درگیری چرخ دنده‌های زوج یا فرد استفاده می‌کنند و چرخ دنده‌های زوج و فرد به صورت مجزا بر روی دو محور مستقل و متفاوت قرار می‌گیرند. این سیستم در واقع دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچ‌های جداگانه هستند که کنار یکدیگر در یک محفظه واحد گنجانده شده‌اند و به عنوان یک سیستم یکپارچه انجام وظیفه می‌کنند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصل خودشان در جعبه دنده قرار می‌گیرند و کلاچ اول با دنده‌های فرد و کلاچ دوم با چرخ دنده‌های زوج مجموعه ارتباط برقرار می‌کنند که با درگیر بودن دنده‌های فرد توسط کلاچ اول، دنده‌های زوج در حالت استندبای توسط کلاچ دوم برای تعویض دنده آماده می‌شوند تا در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در خط انتقال قدرت، عمل تعویض دنده صورت گیرد.
این نوع جعبه دنده تولیدی پورشه بر روی محصولات این کمپانی و به خصوص بر روی مدل کیمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

CVT

هنگامی که در یک خودرو در شرایط عادی راننده اقدام به تعویض دنده می‌کند، در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه و تعداد دندانه‌های متفاوت می‌شود که سبب بوجود آمدن ضریب دنده‌های گوناگون می‌شود و دور و گشتاور بر اساس این ضریب دنده از پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این نحوه درگیری چرخ دنده‌ها در جعبه دنده‌های دستی کاربرد دارد که در مدل‌های اتوماتیک این نسبت دنده‌ها توسط درگیر شدن خورشیدی و قفسه و سیاره‌ای و چرخ دنده‌های رینگی بوجود می‌آید، اما در جعبه دنده‌های
CVT دیگر خبری از چرخ دنده و خورشیدی و سیاره‌ای و... نسیت، بلکه اساس کار بر دوش دو پولی ورودی (محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک تسمه لاستیکی یا فلزی برای ارتباط این دو با یکدیگر است. این نوع سیستم تبدیل و انتقال قدرت به سرعت در حال رشد بوده و کارخانجاتی همچون رنو، نیسان، جنرال موتورز، فولکس واگن، میتسوبیشی و... در حال استفاده و تحقیق و توسعه این نوع سیستم انتقال قدرت هستند.
اساس کار این سیستم همانطور که گفته شد بر مبنای دو پولی مخروطی شکل با سطحی شیب دار و یک تسمه ارتباط دهنده است که بر روی هر محور دو پولی از دو صفحه متحرک زاویه دار تشکیل شده که توسط نیروی هیدرولیکی روغن یا نیروی گریز از مرکز به یکدیگر نزدیک یا از هم دور می‌شوند که موجب تبدیل دور ورودی از پیشرانه می‌شوند. در پولی محرک ورودی نیرو از پیشرانه اگر دو صفحه به یکدیگر نزدیک شود، قطر پولی افزایش یافته و قطر تمسه پیچیده شده به دور آن هم افزایش می‌یابد و در طرف دیگر با افزایش قطر پولی اول، صفحات پولی دوم از یکدیگر دور شده و قطر پولی باریک‌تر می‌شود که سبب گشتاور خروجی کم و دور خروجی زیاد برای خودرو می‌شود و بلعکس اگر قطر پولی محرک باریک‌تر و قطر پولی متحرک بیشتر شود، خودرو در لحظات اولیه حرکت قرار داشته و گشتاور خروجی بیشتر از دور خروجی می‌شود.
از مزایای استفاده از این سیستم هم می‌توان به کاهش مصرف سوخت تا 18 درصد نسبت به گیربکس‌های خودکار معمولی، انتقال روان‌تر و یکنواخت بدون وقفه قدرت موتور، کارایی دینامیکی بالاتر، شتاب گیری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینه‌ترین دور موتور، اشاره کرد.

Shift Tronic

گیربکس‌های شیفت ترونیک یا تیپ ترونیک نوع خاصی از جعبه دنده‌ها به شمار نمی‌روند، بلکه به عنوان یک تکنولوژی برای تعویض دنده‌ها شناخته می‌شوند. در گیربکس‌های اتوماتیک شیفت ترونیک بر خلاف گیربکس‌های اتوماتیک معمولی این امکان در اختیار راننده قرار می‌گیرید تا توسط اهرم تعویض دنده یا پدال‌های تعبیه شده در پشت فرمان، دنده را به صورت دستی سبک یا سنگین کند. در این نوع جعبه دنده اگر راننده اهرم تعویض دنده را در حالت تعویض دنده اتوماتیک قرار دهد، گیربکس به صورت اتوماتیک دنده مورد نظر را انتخاب و در زمان مناسب اقدام به درگیر کردن آن می‌کند، اما با قرار دادن اهرم دنده در وضعیت تعویض دنده دستی، با تعریف الگوهای خاص حرکتی برای اهرم دنده یا شیفترهای پشت فرمان، عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده انجام می‌پذیرد. البته در صورت عدم تعویض دنده توسط راننده و رسیدن دور موتور به محدوده قرمز رنگ دور موتور، جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و اجزای داخلی جعبه دنده،
ECU جعبه دنده به صورت خودکار وارد عمل شده و اقدام به سبک کردن دنده می‌کند.
به طور کلی گیربکس‌های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک عمده جعبه دنده‌های الکترونیکی هستند که دیگر شرکت‌های تولید کننده خودرو در جهان، نام‌های اختصاصی برای آن‌ها انتخاب کرده و بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند، اما عملکرد بیشتر آن ها شبیه به یکدیگر است که در این بین شرکت خودروسازی هیوندای جعبه دنده‌های شیفت ترونیک را با همین نام در محصولات تولیدی خود استفاده می‌کند.

DCT (دو کلاچه)

جعبه دنده‌های
DCT یا به اصطلاح دو کلاچه نوعی از جعبه دنده‌های نیمه خودکار هستند که همچون جعبه دنده‌های دستی از مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شده‌اند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو دو محور چرخ دنده‌های زوج و فرد استفاده می‌کنند که چرخ‌ دنده‌های فرد بر روی یک محور مجزا با یک کلاچ مجزا و چرخ دنده‌های زوج بر روی محوری دیگر با کلاچ مستقل در یک مجموعه قرار می‌گیرند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای دو محور قرار گرفته‌اند که کلاچ بیرونی و بزرگ‌تر وظیفه تعویض و درگیری چرخ دنده‌های فرد را بر عهده داشته و کلاچ داخلی و کوچک‌تر هم عمل درگیری دنده‌های زوج را انجام می‌دهد. این نوع جعبه دنده‌ها معمولا در حالت تمام اتوماتیک کار می‌کنند که امکان تعویض دنده دستی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهند.
عملکرد تعویض دنده‌ها نیز توسط حسگرها و تجهیزات الکتریکی-هیدرولیکی صورت می‌پذیرد که در حال حاضر در دو نوع پنج سرعته و شش سرعته بر روی محصولات تولیدی پورشه و نوع هفت سرعته آن هم توسط خودروسازن مختلف در خودروهای مسابقه و سوپر اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

X Tronic

X ترونیک گیربکس‌های مورد استفاده در محصولات تولیدی نیسان با اساس کار مشابه جعبه دنده‌های CVT هستند که توسط کامپیوترهای تعریف شده برای آن به صورت الکترونیکی کار خود را در قسمت تبدیل و انتقال دور انجام می‌دهد. گیربکس‌های CVT به طور کلی از اجزایی همچون پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند که پولی‌های ورودی و خروجی با شکلی مخروطی در راستای محور و موازی با یکدیگر بر روی محور خود نصب می‌شوند و توسط یک تسمه میانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زمانی که دو صفحه مخروطی شکل هر پولی به هم نزدیک می‌شوند، به دلیل سطح شیب دار مخروط‌ها، تسمه بر روی سطوح شیب دار حرکت کرده و به سمت بالا رانده می‌شود، در این هنگام، دو مخروط پولی دوم از هم دور شده و تسمه در باریک‌ترین قسمت پولی قرار می‌گیرد. در هنگام این عمل یعنی جمع شدن مخروط‌ها در پولی محرک و باز شدن مخروط‌ها در پولی متحرک، موجب چرخش کمتر پولی محرک و چرخش بیشتر پولی متحرک می‌شود که موجب افزایش دور و کاهش گشتاور می‌شود و بلعکس با دور شدن صفحات پولی محرک و جمع شدن صفحات مخروطی شکل پولی متحرک، گشتاور افزایش یافته و دور خروجی کاهش می‌یابد.

Sequential

جعبه دنده‌های
Sequential یا به عبارتی ساده‌تر گیربکس‌های متوالی یا پی در پی، یک نوع از گیربکس‌های دستی سنتی مورد استفاده در موتورسیکلت‌ها یا ماشین‌های مسابقه‌ای نیازمند دور بالا با امکان تعویض دنده سریع هستند که به صورت متوالی و پی در پی و با حرکت رو به جلو اهرم دنده و رو به عقب کشیدن آن، دنده زیاد یا کم می‌شود. این نوع گیربکس‌ها به صورت ساده در موتورسیکلت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به صورت پیشرفته‌تر و حرفه‌ای نیز در موتورسیکلت‌های سطح بالای خیابانی و مسابقه‌ای و خودروهای مسابقه‌ای و رالی برای تعویض دنده سریع در هر زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع جعبه دنده به صورت ساده در چهار الی پنج دنده و به صورت حرفه‌ای و پیشرفته هم در شش یا هفت دنده با کلاچ‌های چند صفحه‌ای و جدیدا با کلاچ‌های هیدرولیکی ساخته می‌شوند.

DSG

DSG جعبه دنده‌های اتوماتیک دو کلاچه فولکس واگن با قابلیت تعویض دنده دستی در دو مدل 6 سرعته و 7 سرعته هستند که از موارد استفاده آن می‌توان بر روی مدل بیتل به خصوص مدل تقویت شده ABT اشاره کرد. این نوع جعبه دنده به همراه کامپیوترهای مجزا برای سازماندهی الکترونیکی جعبه دنده، به دو کلاچ مجزا از هم بر روی دو محور زوج و فرد مجهز شده است که کلاچ اول برای دنده‌های فرد بر روی محور اول و کلاچ دوم برای درگیر کردن چرخ دنده‌های زوج بر روی محور دوم قرار گرفته‌اند که با درگیری یک کلاچ با محور خود، کلاچ دیگر چرخ دنده بعد را برای جایگزینی آماده می‌کند که باعث به حداقل رسیدن نیروی تلف شده در هنگام تعویض دنده می‌شود. این نوع گیربکس همچنین به دو حالت عادی و اسپرت مجهز شده و اهرم‌های تعویض دنده دستی یا پدال‌های تعبیه شده در پشت فرمان هم مکان تعویض دنده را به صورت دستی برای راننده فراهم کرده‌اند.

چطور از پراید لذت ببریم؟

یکی از حقیقت‌های جامعهٔ ما اینه که بیشتر مردمش پراید دارن. بزارید اینجوری به گم : اگه دارید این مقاله رو میخونید درحالی که ماشینتون پراید نیست بدونید شما جز افراد خاص جامعه حساب میشید و این مقاله فایدهٔ زیادی براتون نداره اما اگه پراید دارید یعنی جز آدمای نرمال حساب میشید. من برای اینکه تیمارستان هارو خلوت کنم چند راه حل برای خلاص شدن از دست مشکلات پراید پیدا کردم امیدوارم کمکتون کنه:

1- یکی از بدترین مشکلات پراید هیدرولیک نبودن فرمونشه . این مشکل در تمام جهان رفع شده است و اگه برید از یه آدم خارجی بپرسید فرمون مکانیکی چیه طرف بعد از کلی فکر کردن بهتون دستور پخت لازنیا رو میده چون اصلا نمیدونه فرمون مکانیکی چیه همانطور که پدرش نمیدونسته چیه به هر حال این مشکل باید رفع شه یا باید کارخونه این کارو بکنه یا صاحب ماشین که در مورد پراید دومی صدق میکنه. خیلی‌ها میگن چون پراید سبکه فرمون هیدرولیک زیاد واجب نیست اما ماشین همیشه که سبک نیست ممکنه کلی سرنشین توش باشه اون وقت چی میخوان بگن؟ اون وقت میگن اگه پراید پر ادم بشه دیگه نمیتونه راه بره فرمون میخواد چی کار بگذریم. برای هیدرولیک کردن پراید برید نمایندگی و با حداکثر 300 تومن از دست این مشکل خلاص شید اگر هم خودتون مهندس بودید چه بهتر خودتون نصبش کنید.

2- شده تا حالا لنت‌های چرختون به اندازه ای داغ شه که بشه بالاش نوشت کورهٔ تاسیسات هسته ای فوردو؟ دلیلش خیلی پیچیدست ولی خلاصش اینه که گاهی لنت‌ها به دیسک چرخ برخورد می‌کنند و داغ میشند برای رفع این مشکل باید از لنت‌های استاندارد – مارک معروف – بدون ازبست ( این گزینه برای کسایی هستش که درگیر مزخرفات سلامتی کرهٔ زمینند) و گاها گران قیمت استفاده کرد اینم حداکثر قیمتش 10 تومن میشه.

3- یکی از چیز های جالبی که من در مورد لوازم جانبی پراید دیدم شیشه بالابر اتوماتیکه . این وسیله کارش اینه که شیشه های پرایدو مثل شیشهٔ پرشیا میکنه. اگه خوشتون اومد کافیه تو گوگل این جمله رو بزنید ” شیشه بالابر اتوماتیک پراید ” تا فروشگاه های مختلف براتون صف بکشن قیمتش هم حداکثر 15 تومنه برای نصیش اگه چیزی از برق ماشین میدونید خودتون نصبش کنید اگر هم نمیدونید بدید یکی براتون نصب کنه مثل مکانیکی یا هرکی که می‌شناسید اگه کسیو نداشتید تو اینترنت بزنید اموزش نصب شیشه اتوماتیک و برق خودرو تا دوباره فروشگاه‌ها براتون صف بکشن

4- تا حالا شده تو ترافیک وحشتناک گیر کرده باشید و تنها خواستتون اومدن عزرائیل باشه  و بعد از چند دقیقه می‌فهمید عزرائیل هم چند تا ماشین عقب‌تر تو ترافیک گیر کرده و بعد از اینکه ازش نا امید شدید خواستتونو عوض می‌کنید و میگید ای کاش ماشینم یه مرسدس اس کلاس بود تا الان ماساژورشو روشن می‌کردم تا ترافیکو احساس نکنم؟ باید بهتون به گم لازم نیست یه اس کلاس بگیرید فقط کافیه تو اینترنت بزنید “خرید ماساژور صندلی ماشین” تا فرشته های نجات شما به صف شن بهتره مارک ای رستو بخرید چون از همه بهتره پس بعد زدن جملهٔ خرید ماساژور … یه ای رست به انگلیسی اخرش بذارید و بهتره مدل‌های 100 تومنی به بالا رو انتخاب کنید . توضیحاتشو تو همون سایت‌ها گذاشته

5- به نظر من یکی از واجب‌ترین وسیله های ماشین رهیابه ماهواره ایه . درسته شما خودتون اخرت رهیاب هستید و اصلا جاده‌ها و خیابونارو خود شما طراحیش کردید اما بالاخره ممکنه ادم یه روزی بیوفته تو یه خیابونی که نمیدونه چیه اخر بعد از کلی این ور اون ور رفتن زنگ میزنه به خونه ومیگه بیاید منو از قطب شمال جمع کنید. تا دلتون بخواد انواع جی پی اس تو بازاره اما بهترینشون مارک مارشاله و بهترین مدل مارشال ME-G501  هستش که تمام جاده‌ها وخیابونای ایرانو ساپورت میکنه قیمتش هم حداکثر 180 تومنه و میتونید اینترنتی هم بخریدش

6- یکی از سیستم‌هایی که نه تنها تو پراید بلکه تو 206- 405و…جاش خالیه سیستمه کروز کنترله. ممکنه کروز کنترل برای خانوم دکتری که هر روز با ماشینش میره مطب و برمیگرده خونه فایده ای نداشته باشه اما برای کسایی که اصطلاحا بهشون میگن مردان جاده یا کسایی که مسافرت زیاد میرن یه نعمته به خصوص الان که تابستون شده و ملت هر روز میزنن به جاده‌ها . برای خرید این سیستم دوباره تو گوگل بزنید ” کروز کنترل پراید ” تا مغازه‌ها براتون صف بکشن . قیمت کروز کنترل کردن دوربره 300 تومنه ( برای پراید ) واسه 206 ارزون تره

7- اگه گفتید موقع رانندگی بیشتر به چه چیزی نگاه می‌کنیم ؟ اشتباه حدس زدید جواب فرمانه. زشت‌ترین و حال بهم زن ترین چیزی که من دیدم فرمونه پرایده و معلوم نیست از چند تا دمپایی بازیافتی ساخته شده و دوست ندارم موقع رانندگی این عامل استفراغ همش جلوی چشمم باشه . پس میشه گفت خرید فرمون برای پراید یکی از واجب‌ترین کارهاست . شما به هرجا که تو کار ماشین و دزدگیر هستش برید فرمون هم می‌فروشند و قیمت فرمون حداکثر 50 تومنه فقط تروخدا مدل‌های عجیب غریب نگیرید که بعدا بگید ای کاش فرمون پرایدو نگه می‌داشتم . یه فرمونی بگیرید که زیبا و ساده باشه ( ساده بودنش واجبه چون همانطور که تو مقاله های قبلیم اثبات کردم زیبایی تو سادگی ) ببینید شما با چه اندازه فرمونی میتونید رانندگی کنید نه یه چیزی بگیرید که اندازهٔ قطرش برابر قطر فرمون ماشین برقی کوچیکا که بچه‌ها توش میشینند باشه نه اندازش طوری باشه که بعد از اینکه نشستید پشتش احساس کنید پشته مینی بوس نشستید

8- این قسمت مورد علاقه همهٔ ماست . رینگ . تقریبا همه جا حتی بقالی ها هم رینگ می‌فروشند و هرکدوم یه قیمتی دارند بنابراین نمیشه گفت قیمت رینگ فلان قدره همانطور که نمیشه گفت قیمت ماشین فلان قدره ولی از قدیم گفتند هرچی پول بیشتری بدی‌ اش بیشتری هم می‌خوری . رینگ برای ماشین درست مثل لباس برای ادم میمونه ممکنه یه لباس تو تنتون زار بزنه ممکنه شمارو به طرز وحشتناکی خوشتیپ کنه پس موقع خرید رینگ به این مساله توجه کنید. بهتره رینگ‌هایی با الیاژ المینیوم و اگر پولتون نمیرسه با الیاژ منیزیم بگیرید چون اینا سبک هستند و روی قدرت و سواری ماشین تاثیر چندانی ندارند  . برای پراید رینگ بزرگ‌تر از 16 اینچ نندازید چون جلوبندی پراید همینجورش همش عیبه چه برسه رینگ سنگین روش بندازیمو …. حتی اگه میشه از رینگ 13 اینچ استفاده کنید تا بعدا ضرر نبینید .  این‌ها بهترین مارک‌ها هستند سعی کنید از اینا بگیرید البته 90 درصد رینگ‌ها با این مارک‌ها اصل نیستند .OZ Racing , BBS

9- یکی از ویژگی‌های پراید اینه که وقتی باهاش برید تو یه جاده ناهموار یا خاکی ( اکثر جاده های ایران همینجوریند ) ماشین شما رو وارد تاریخ و قدمت میکنه و انقدر بالا پایین میشه انگار سوار اسب شدید و تجریهٔ یه اسب سواری تاریخیو به شما میده . این مشکل از کمک فنر های پرایده و بهتره تعویضشون کنید فقط اینجا من یه نکته رو به گم که 70 درصد عمر کمک فنر به رانندگی ما به سنگی داره نه به نوع کمک فنر مثلا تا یه دست انداز می‌بینید پاتونو رو گاز نذارید تا بعد از رد کردن دست انداز یه ربع تو اسمون پرواز کنید . برای خرید کمک فنر پیشنهاد می‌کنم کمک فنر های دلفی رو بخرید اما چون بیشتر کمک فنر های دلفی اصل نیستند خریدنش ریسکه اگه از اصل بودن کمک دلفی اطمینان داشتید حتما بخریدش اما اگه مطمئن نبودید کمک فنر های ایرانی پارسیا رو بخرید که اینم با اینکه ایرانیه ولی دست خارجیارو از پشت بسته و یک سال هم گارانتی میده نمایندگیش هم تو میدان فاطمیه شمارش  هم اینه 88920352-88920353

10- این قسمتو کسایی بخونن که دلشون میخواد وقتی که گاز بدن همه کله‌ها مثل گل افتابگردون رو به ماشینشون به شه .این قسمت مربوط به اگزوزه . برای خرید اگزوز باید یه بار به خیابون ملت یه سر بزنید تا ببینید چی دلتون میخواد که با مترو هم میشه رفت ( ایستگاه ملت ) اگه دلتون میخواد از اگزوز صدای یه اژدها بزنه بیرون و تمام افراد مسن خیابونتونو سکته بدید باید برید منبع بخرید که 50 تومنه و استیلش 70 تومنه البته اگه برید خیابون ملت قیمت‌های مختلفی می‌بینید شاید نصف این چیزی که گفتم یا شاید گرون تر . اگه میخواید شتاب ماشینتون زیاد به شه اول باید منبع اگزوزو بردارید جاش لوله نصب کنید و بعد هدرز رو ببندید و اخرش هم یه فیلتر هوای اسپرت بذارید اما هزینهٔ این کار خیلی در میاد . چیزی دوربر 300 تومن . به نظر من بهتره یه بار به ملت یه سری بزنید و تحقیقاتونو انجام بدید بعد دفعه بعدی با ماشینتون و مقدار پول مورد نیاز برای کارتون به خیابون ملت برید و خریداتونو بکنید

11- یکی از سیستم های به درد بخور برای یه ماشین سنسوره دنده عقبه . کار این سیستم اینه که هنگام پارک کردن فاصله شما رو با ماشین پشتی حفظ میکنه و بهتون میگه چقدره .دیگه با وجود این سیستم لازم نیست نصف هیکلمونو موقع پارک کردن از شیشه بدیم بیرون اخرش هم بزنیم به ماشین عقبی. قیمتش حدودا 70 تومنه و برای خریدش تو گوگل بزنید “فروش و نصب سنسور دنده عقب” بعد معمولا سایت هایی باز میشه که یه شماره توشون هست تا زنگ بزنیم و یکی بیاد نصبش کنه

12- شده تا حالا موقع رانندگی دست راستتون به شدت احساس خستگی کنه و نیاز داشته باشه که روی یه چیزی بذاریمش و اخر میذاریمش رو سر بقل دستیتون ؟ امروزه تمام ماشینای جدید یه چیزی به نام کنسول گذاشتن پشت ترمز دستی تا اگه دستمون اینجوری شد بزاریمش روش تازه بعضیاشونو میشه باز کرد و وسیله توش گذاشت و خیلی هاشون هم حکم یخچال رو دارند . حالا ما که پراید داریم چی ؟ ما باید خودمون این وسیله رو بذاریم . تقریبا کنسولو همه جا میفروشند و قیمتش از 10 تومن شروع میشه تا 40 تومن .مرکزش هم همون خیابون ملته

این 12 تا راه کمک میکنه تا احساس لذتی که خیلی وقت پیش از پرایدمون از دست دادیم و برگردونیم . من زیاد درباره ی لوازم اسپرتی که رو بدنه ماشین استفاده میشه صحبت نکردم چون بیشترشون رو پراید نمیاند مثلا اگه پشت پراید بال عقب نصب کنیم نه تنها قشنگش نمیکنه بلکه به اصطلاح خزش هم میکنه یا خفاشی کردن در های پراید باعث دلقک نشون دادنتون میشه تازه همه ی اینها پر هزینه هستند . به نظر من همین 12 کار به علاوه ی یه خوشبو کننده و یه سیستم صوتی باحال برای پراید بسه

 

چطور از پراید لذت ببریم؟

یکی از حقیقت‌های جامعهٔ ما اینه که بیشتر مردمش پراید دارن. بزارید اینجوری به گم : اگه دارید این مقاله رو میخونید درحالی که ماشینتون پراید نیست بدونید شما جز افراد خاص جامعه حساب میشید و این مقاله فایدهٔ زیادی براتون نداره اما اگه پراید دارید یعنی جز آدمای نرمال حساب میشید. من برای اینکه تیمارستان هارو خلوت کنم چند راه حل برای خلاص شدن از دست مشکلات پراید پیدا کردم امیدوارم کمکتون کنه:

1- یکی از بدترین مشکلات پراید هیدرولیک نبودن فرمونشه . این مشکل در تمام جهان رفع شده است و اگه برید از یه آدم خارجی بپرسید فرمون مکانیکی چیه طرف بعد از کلی فکر کردن بهتون دستور پخت لازنیا رو میده چون اصلا نمیدونه فرمون مکانیکی چیه همانطور که پدرش نمیدونسته چیه به هر حال این مشکل باید رفع شه یا باید کارخونه این کارو بکنه یا صاحب ماشین که در مورد پراید دومی صدق میکنه. خیلی‌ها میگن چون پراید سبکه فرمون هیدرولیک زیاد واجب نیست اما ماشین همیشه که سبک نیست ممکنه کلی سرنشین توش باشه اون وقت چی میخوان بگن؟ اون وقت میگن اگه پراید پر ادم بشه دیگه نمیتونه راه بره فرمون میخواد چی کار بگذریم. برای هیدرولیک کردن پراید برید نمایندگی و با حداکثر 300 تومن از دست این مشکل خلاص شید اگر هم خودتون مهندس بودید چه بهتر خودتون نصبش کنید.

2- شده تا حالا لنت‌های چرختون به اندازه ای داغ شه که بشه بالاش نوشت کورهٔ تاسیسات هسته ای فوردو؟ دلیلش خیلی پیچیدست ولی خلاصش اینه که گاهی لنت‌ها به دیسک چرخ برخورد می‌کنند و داغ میشند برای رفع این مشکل باید از لنت‌های استاندارد – مارک معروف – بدون ازبست ( این گزینه برای کسایی هستش که درگیر مزخرفات سلامتی کرهٔ زمینند) و گاها گران قیمت استفاده کرد اینم حداکثر قیمتش 10 تومن میشه.

3- یکی از چیز های جالبی که من در مورد لوازم جانبی پراید دیدم شیشه بالابر اتوماتیکه . این وسیله کارش اینه که شیشه های پرایدو مثل شیشهٔ پرشیا میکنه. اگه خوشتون اومد کافیه تو گوگل این جمله رو بزنید ” شیشه بالابر اتوماتیک پراید ” تا فروشگاه های مختلف براتون صف بکشن قیمتش هم حداکثر 15 تومنه برای نصیش اگه چیزی از برق ماشین میدونید خودتون نصبش کنید اگر هم نمیدونید بدید یکی براتون نصب کنه مثل مکانیکی یا هرکی که می‌شناسید اگه کسیو نداشتید تو اینترنت بزنید اموزش نصب شیشه اتوماتیک و برق خودرو تا دوباره فروشگاه‌ها براتون صف بکشن

4- تا حالا شده تو ترافیک وحشتناک گیر کرده باشید و تنها خواستتون اومدن عزرائیل باشه  و بعد از چند دقیقه می‌فهمید عزرائیل هم چند تا ماشین عقب‌تر تو ترافیک گیر کرده و بعد از اینکه ازش نا امید شدید خواستتونو عوض می‌کنید و میگید ای کاش ماشینم یه مرسدس اس کلاس بود تا الان ماساژورشو روشن می‌کردم تا ترافیکو احساس نکنم؟ باید بهتون به گم لازم نیست یه اس کلاس بگیرید فقط کافیه تو اینترنت بزنید “خرید ماساژور صندلی ماشین” تا فرشته های نجات شما به صف شن بهتره مارک ای رستو بخرید چون از همه بهتره پس بعد زدن جملهٔ خرید ماساژور … یه ای رست به انگلیسی اخرش بذارید و بهتره مدل‌های 100 تومنی به بالا رو انتخاب کنید . توضیحاتشو تو همون سایت‌ها گذاشته

5- به نظر من یکی از واجب‌ترین وسیله های ماشین رهیابه ماهواره ایه . درسته شما خودتون اخرت رهیاب هستید و اصلا جاده‌ها و خیابونارو خود شما طراحیش کردید اما بالاخره ممکنه ادم یه روزی بیوفته تو یه خیابونی که نمیدونه چیه اخر بعد از کلی این ور اون ور رفتن زنگ میزنه به خونه ومیگه بیاید منو از قطب شمال جمع کنید. تا دلتون بخواد انواع جی پی اس تو بازاره اما بهترینشون مارک مارشاله و بهترین مدل مارشال ME-G501  هستش که تمام جاده‌ها وخیابونای ایرانو ساپورت میکنه قیمتش هم حداکثر 180 تومنه و میتونید اینترنتی هم بخریدش

6- یکی از سیستم‌هایی که نه تنها تو پراید بلکه تو 206- 405و…جاش خالیه سیستمه کروز کنترله. ممکنه کروز کنترل برای خانوم دکتری که هر روز با ماشینش میره مطب و برمیگرده خونه فایده ای نداشته باشه اما برای کسایی که اصطلاحا بهشون میگن مردان جاده یا کسایی که مسافرت زیاد میرن یه نعمته به خصوص الان که تابستون شده و ملت هر روز میزنن به جاده‌ها . برای خرید این سیستم دوباره تو گوگل بزنید ” کروز کنترل پراید ” تا مغازه‌ها براتون صف بکشن . قیمت کروز کنترل کردن دوربره 300 تومنه ( برای پراید ) واسه 206 ارزون تره

7- اگه گفتید موقع رانندگی بیشتر به چه چیزی نگاه می‌کنیم ؟ اشتباه حدس زدید جواب فرمانه. زشت‌ترین و حال بهم زن ترین چیزی که من دیدم فرمونه پرایده و معلوم نیست از چند تا دمپایی بازیافتی ساخته شده و دوست ندارم موقع رانندگی این عامل استفراغ همش جلوی چشمم باشه . پس میشه گفت خرید فرمون برای پراید یکی از واجب‌ترین کارهاست . شما به هرجا که تو کار ماشین و دزدگیر هستش برید فرمون هم می‌فروشند و قیمت فرمون حداکثر 50 تومنه فقط تروخدا مدل‌های عجیب غریب نگیرید که بعدا بگید ای کاش فرمون پرایدو نگه می‌داشتم . یه فرمونی بگیرید که زیبا و ساده باشه ( ساده بودنش واجبه چون همانطور که تو مقاله های قبلیم اثبات کردم زیبایی تو سادگی ) ببینید شما با چه اندازه فرمونی میتونید رانندگی کنید نه یه چیزی بگیرید که اندازهٔ قطرش برابر قطر فرمون ماشین برقی کوچیکا که بچه‌ها توش میشینند باشه نه اندازش طوری باشه که بعد از اینکه نشستید پشتش احساس کنید پشته مینی بوس نشستید

8- این قسمت مورد علاقه همهٔ ماست . رینگ . تقریبا همه جا حتی بقالی ها هم رینگ می‌فروشند و هرکدوم یه قیمتی دارند بنابراین نمیشه گفت قیمت رینگ فلان قدره همانطور که نمیشه گفت قیمت ماشین فلان قدره ولی از قدیم گفتند هرچی پول بیشتری بدی‌ اش بیشتری هم می‌خوری . رینگ برای ماشین درست مثل لباس برای ادم میمونه ممکنه یه لباس تو تنتون زار بزنه ممکنه شمارو به طرز وحشتناکی خوشتیپ کنه پس موقع خرید رینگ به این مساله توجه کنید. بهتره رینگ‌هایی با الیاژ المینیوم و اگر پولتون نمیرسه با الیاژ منیزیم بگیرید چون اینا سبک هستند و روی قدرت و سواری ماشین تاثیر چندانی ندارند  . برای پراید رینگ بزرگ‌تر از 16 اینچ نندازید چون جلوبندی پراید همینجورش همش عیبه چه برسه رینگ سنگین روش بندازیمو …. حتی اگه میشه از رینگ 13 اینچ استفاده کنید تا بعدا ضرر نبینید .  این‌ها بهترین مارک‌ها هستند سعی کنید از اینا بگیرید البته 90 درصد رینگ‌ها با این مارک‌ها اصل نیستند .OZ Racing , BBS

9- یکی از ویژگی‌های پراید اینه که وقتی باهاش برید تو یه جاده ناهموار یا خاکی ( اکثر جاده های ایران همینجوریند ) ماشین شما رو وارد تاریخ و قدمت میکنه و انقدر بالا پایین میشه انگار سوار اسب شدید و تجریهٔ یه اسب سواری تاریخیو به شما میده . این مشکل از کمک فنر های پرایده و بهتره تعویضشون کنید فقط اینجا من یه نکته رو به گم که 70 درصد عمر کمک فنر به رانندگی ما به سنگی داره نه به نوع کمک فنر مثلا تا یه دست انداز می‌بینید پاتونو رو گاز نذارید تا بعد از رد کردن دست انداز یه ربع تو اسمون پرواز کنید . برای خرید کمک فنر پیشنهاد می‌کنم کمک فنر های دلفی رو بخرید اما چون بیشتر کمک فنر های دلفی اصل نیستند خریدنش ریسکه اگه از اصل بودن کمک دلفی اطمینان داشتید حتما بخریدش اما اگه مطمئن نبودید کمک فنر های ایرانی پارسیا رو بخرید که اینم با اینکه ایرانیه ولی دست خارجیارو از پشت بسته و یک سال هم گارانتی میده نمایندگیش هم تو میدان فاطمیه شمارش  هم اینه 88920352-88920353

10- این قسمتو کسایی بخونن که دلشون میخواد وقتی که گاز بدن همه کله‌ها مثل گل افتابگردون رو به ماشینشون به شه .این قسمت مربوط به اگزوزه . برای خرید اگزوز باید یه بار به خیابون ملت یه سر بزنید تا ببینید چی دلتون میخواد که با مترو هم میشه رفت ( ایستگاه ملت ) اگه دلتون میخواد از اگزوز صدای یه اژدها بزنه بیرون و تمام افراد مسن خیابونتونو سکته بدید باید برید منبع بخرید که 50 تومنه و استیلش 70 تومنه البته اگه برید خیابون ملت قیمت‌های مختلفی می‌بینید شاید نصف این چیزی که گفتم یا شاید گرون تر . اگه میخواید شتاب ماشینتون زیاد به شه اول باید منبع اگزوزو بردارید جاش لوله نصب کنید و بعد هدرز رو ببندید و اخرش هم یه فیلتر هوای اسپرت بذارید اما هزینهٔ این کار خیلی در میاد . چیزی دوربر 300 تومن . به نظر من بهتره یه بار به ملت یه سری بزنید و تحقیقاتونو انجام بدید بعد دفعه بعدی با ماشینتون و مقدار پول مورد نیاز برای کارتون به خیابون ملت برید و خریداتونو بکنید

11- یکی از سیستم های به درد بخور برای یه ماشین سنسوره دنده عقبه . کار این سیستم اینه که هنگام پارک کردن فاصله شما رو با ماشین پشتی حفظ میکنه و بهتون میگه چقدره .دیگه با وجود این سیستم لازم نیست نصف هیکلمونو موقع پارک کردن از شیشه بدیم بیرون اخرش هم بزنیم به ماشین عقبی. قیمتش حدودا 70 تومنه و برای خریدش تو گوگل بزنید “فروش و نصب سنسور دنده عقب” بعد معمولا سایت هایی باز میشه که یه شماره توشون هست تا زنگ بزنیم و یکی بیاد نصبش کنه

12- شده تا حالا موقع رانندگی دست راستتون به شدت احساس خستگی کنه و نیاز داشته باشه که روی یه چیزی بذاریمش و اخر میذاریمش رو سر بقل دستیتون ؟ امروزه تمام ماشینای جدید یه چیزی به نام کنسول گذاشتن پشت ترمز دستی تا اگه دستمون اینجوری شد بزاریمش روش تازه بعضیاشونو میشه باز کرد و وسیله توش گذاشت و خیلی هاشون هم حکم یخچال رو دارند . حالا ما که پراید داریم چی ؟ ما باید خودمون این وسیله رو بذاریم . تقریبا کنسولو همه جا میفروشند و قیمتش از 10 تومن شروع میشه تا 40 تومن .مرکزش هم همون خیابون ملته

این 12 تا راه کمک میکنه تا احساس لذتی که خیلی وقت پیش از پرایدمون از دست دادیم و برگردونیم . من زیاد درباره ی لوازم اسپرتی که رو بدنه ماشین استفاده میشه صحبت نکردم چون بیشترشون رو پراید نمیاند مثلا اگه پشت پراید بال عقب نصب کنیم نه تنها قشنگش نمیکنه بلکه به اصطلاح خزش هم میکنه یا خفاشی کردن در های پراید باعث دلقک نشون دادنتون میشه تازه همه ی اینها پر هزینه هستند . به نظر من همین 12 کار به علاوه ی یه خوشبو کننده و یه سیستم صوتی باحال برای پراید بسه